Friday, August 25, 2006

De grote schaamlippen (1969)

(bij de tweede druk is de titel gewijzigd in 'Open boek, een dynamische zelfbeschrijving')

- D. R. in het voorwoord: “Er zijn schrijvers die heel hun oeuvre lang niets anders doen dan hun jeugd afreageren. Sommigen gaan daarbij zo zuinig te werk dat het wel lijkt of dat het verleden hun enige grondstof vormt die ze vrezen leeg te putten. Ik wilde precies het omgekeerde: door een aantal maanden lang over mezelf te schrijven eens en voor altijd afrekenen met een jammerlijk verleden, kwistig ‘heel mijn kruiwagen ineens leegkiepen’, om daarna misschien belangrijkere dingen aan te vatten. (…)
‘De grote schaamlippen’ verschilt hierin van mijn gewoon dagboek, dat ik vooraf wel enig idee had van wat ik kwijtwilde, en dat ik dit werk van meet af aan als een boek heb opgevat dat maar zo spoedig mogelijk openbaar moest worden. En terwijl een echt dagboek maar een opeenvolging is van aantekeningen die men in de gauwte maakt, is deze zelfbeschrijving wel degelijk geschréven, d.w.z.: gecorrigeerd, geselecteerd, her- en in het net overgeschreven; alleen zorgde ik er (anders dan mijn gewone proza) telkens voor dat het herschrijfwerk zoveel mogelijk binnen enkele dagen na de eerste versie gebeurde, wanneer de tekst nog ‘warm’ was.”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home